I
....Село Дросенское , со изгои и с землей святей Богородици
и епископу, и село Ясенское, и с бортником и с землею и с изгои святей Богородици; и се есми дал землю в Погоновичах Мойшинскую святей Богородици
и епископу; и озера Нимикорская и с сеножатми, и уезд княж и на Сверковых луках сеножати и уезд княж, озеро Колодарское святей Богородици. И се даю на посвет святей Богородици из двора своего, осм капий воску и на горе огород с капустником и с женою и с детми, за рекою, тетеревник с женою и с детми святей Богородици
и епископу. Бысть мое сотщание к святей Богородици, по повелению святого отца моего, чтож мога тож даю.
А
тяж епископлих не судити никомуже, судит их сам епископ: первая тяжа роспуст; другая тяжа аж водить кто две жоне ; третьяя тяжа аще кто поимется чрез закон; а четвертая уволочская, аж уволочет кто девку, што возметь князь, с
епископом на полы, или посадник что възметь свои тяжи,
то с епископом на полы; а пятое аж ту женку ,
то епископу; шестая вопрос, а то епископу, зелья и душегубства тяжа епископля; семая аж бьетася две жене, то епископля тяжа ; аж церковный человек дойдет чего,
то своему епископу; девятая аж кого Бог отведет церковных людей, а не будет зла ничего церкви. Да яз молъвлю и уставил есми епископью, поручен Смоленск Богом и деднею и отцовою молитвою, да се яз князь Ростислав, с первым епископом своим Манойлом, да се уставляю яз. Аж будет или тяжа, или продажа епископля, да ненадобе ни князю, ни посаднику, ни тивуну, ни иному никомуже от мала и до велика, и по всей волости Смоленской. Се же ныне, с Божьею помощью полны дани, а по сем что Бог устроить: по Божью строю чи которая дань оскудееть, или ратью, или коим образом, по силе что почнет давати тыи дани, а из того десятина святей Богородици. Да сего не посуживай никтоже по моих днех, ни князь, ни людие ; аще ли кто посудить сея грамоты, что есми дал к святей Богородици, да той отвечаеть в страшный день святей Богородици, и cия клятва будеть на нем, и яз буду без греха.
Поки ли приложить кто cию епископью опять к Переясловстей епископьи завистию, переступя слово святого митрополита Русского Михаила, а разрушить cию епископью Смоленскую: то князь отъиметь свое опять, еже был уставил епископу пристраивати святей Богородици, даж кто разрушить сей замысл святого отца моего Мьстислава и митрополита Русскаго Михаила. Се яз грешный сын Мьстиславль, надеяся на Матерь Божью на святую Богородицу, уставляю cию епископью; даж кто разрушит ю, да сам отвечаеть святей Богородици, и cия клятва святых отець буди на нем, а яз буду без греха.
II.
Се яз худый и грешный и недостойный епископ Маноил, с благородным и христолюбивым князем моим Михаилом, утвержаевы еже написано, утвержена и сотворена, о благодати и благословением святого Духа поставлеником
моим митрополитом Русским Кир Михаилом, при благовернем и христолюбивем князи моем Кир Михаиле, и утвердил устав церковный, именем Ростислав, по отца своего святого молитвы и по повелению его, уставил есть епископью Смоленскую. Даж кто по моем князи или по мне, преступить, или посудить cию грамоту и устав ось, или князь или ин кто, да будет ему Бог противен в день судный и свитая Богородица, да будет проклят от святых апостол и святых отець 300 и 18, иже повелеша: в кый град достоить епископу быти, да поставять и от всех святых, аще кто разрушить се, да будет проклят.
Или епископ который начнет несытством, хотя ити в Переяславль и cию епископью приложити к Переяславлю, да буди ему клятва, яже се преже писана и святого митрополита Русскаго Михаила, иже составил cию епископью; или отдасть что и не правити иметь святей Богородици, еже есть написано зде, буди ему таяже клятва и буди ему анафема.И се и еще и Холм даю святей Богородици и епископу, якоже дано дедом моим Володимером Семеонови преже епископу, строить наряд церковный и утверженье. В лето 6659, индикта 14, месяца сентября 30.
---------
Уставные грамоты Смоленского князя Ростислава Мстиславича и епископа Мануила, данные епископии Смоленской 1150 г., сент. 30.